تشریح ابعاد برخورد با درگاه‌های متخلف توسط شاپرک


کد خبر: 1529392772
1397/03/29 09:41

 

محسن قادری در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص نظارت و توقف فعالیت‌های سایت‌های قمار و شرط‌بندی اظهار داشت: شبکه پرداخت و شاپرک در حال حاضر با استفاده از روش پایش موردی، عملکرد پذیرندگان را زیر نظر دارند و بر اساس مقررات داخلی شبکه پرداخت اگر مشاهده شود نوع فعالیت پذیرنده‌ای به نسبت فعالیتی که هنگام دریافت درگاه پرداخت اعلام کرده تغییر داشته به‌طور قطعی با آن پذیرنده برخورد می کند.

مغایرت صنفی تنها ملاک شاپرک برای برخورد با پذیرندگان متخلف است

وی افزود: به‌عبارت‌دیگر، مغایرت صنفی تنها ملاک شاپرک در چارچوب مقررات شبکه پرداخت به‌منظور برخورد با پذیرندگان و درگاه‌های متخلف است.

قادری خاطرنشان کرد: در این روند، ممکن است برخی درگاه‌ها که از آن‌ها سوءاستفاده می‌شود در پایش‌های انسانی از قلم بیفتند یا دیرتر در تور پایش شاپرک قرار بگیرند. ازاین‌رو این نهاد نظارتی شرکت‌های پی‌اس‌پی به‌منظور جلوگیری از تخلفات در این بخش، موظف به دایر کردن امکانات دریافت گزارش‌های مردمی از تخلف‌های موجود که کاربران ممکن است، موردی با آن مواجه شوند، کرده است.

بهره گیری از سامانه کشف تقلب برای نظارت بر شبکه پرداخت

وی یادآور شد: اما استمرار نظارت به شیوه پایش موردی، با توجه به فراوانی درگاه‌ها و روند رو به رشد تعداد تراکنش‌ها به‌صورت فعلی، روش کارآمدی نخواهد بود و باید با بهره‌گیری از سامانه کشف تقلب (Fraud Detection System) ضوابط و تدابیری اتخاذ شود که تراکنش‌های مشکوک در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به‌صورت آنلاین شناسایی شوند.

مدیرعامل شاپرک اذعان داشت: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که بین توانایی فنی و حقوقی با اجازه قانونی، تفاوت‌های ظریفی وجود دارد. ازاین‌رو شبکه پرداخت کشور اعم از شرکت‌های پی‌اس‌پی و شاپرک امکان و توانایی شناسایی درگاه‌هایی را که از آن‌ها استفاده‌های غیرقانونی انجام می‌شود رادارند، اما در کنار این موضوع باید به این واقعیت توجه کرد آیا صرف این توانایی شبکه پرداخت مجوز قانونی به‌منظور رسیدگی مستقیم به این موضوع را دارد یا خیر؟ که پاسخ این سؤال منفی است.

شاپرک باید از اقداماتی که ممکن است موجب تداخل در حوزه قضایی شود، پرهیز کند

قادری با تأکید بر این‌که تشخیص، معرفی، برخورد با اعمال خلاف قانون در کشور از رویه‌ای مشخص و مبتنی بر قانون تبعیت می‌کند، گفت: نه‌تنها شبکه پرداخت بلکه هر شخصیت حقیقی و حقوقی دیگری در ایران باید از همین رویه پیروی کند. ازاین‌رو تشخیص، معرفی و برخورد مستقیم شبکه پرداخت با درگاه‌هایی که از آن‌ها استفاده‌های غیرقانونی می‌شود، خود می‌تواند اقدامی خلاف قانون تلقی شود.
وی اظهار داشت: در مورد برخورد با مقوله قمار و شرط‌بندی نیز مسئله تفاوتی نمی‌کند؛ همان‌گونه که ذکر شد، شرکت‌های پرداخت و شاپرک امکان شناسایی درگاه‌هایی که از آن‌ها برای انجام این قبیل اقدامات سوءاستفاده می‌شود رادارند و این نظارت را همواره انجام داده‌اند ولی ضرورتی به اطلاع‌رسانی عمومی درباره تعداد درگاه‌های شناسایی‌شده یا درگاه‌هایی که با دستور قضایی مسدود شده، نبود.

قادری ادامه داد: چراکه اولاً تعداد این درگاه‌ها در مقایسه با درگاه‌هایی که به‌صورت قانونی و سالم مورداستفاده قرارمی‌گیرند ناچیز بوده و هست و ثانیاً مانند بسیاری از موارد مشابه، اطلاع‌رسانی درباره برخوردهای قضایی انجام‌شده با تخلفات قانونی در حوزه صلاحدید و اقدام دستگاه قضایی است و شاپرک باید از اقداماتی که ممکن است موجب تداخل در حوزه قضایی شود، پرهیز کند.

مدیرعامل شاپرک تصریح کرد: تمام همکاران من در شرکت شاپرک و شرکت‌های پی اس پی با جدیت و درایت تلاش خود را برای ایفای مسئولیت‌های خود در قبال تخلفات محتمل در شبکه پرداخت مانند هر فضای دیگری امکان وقوع دارند، انجام داده و می‌دهند.

تهدید کارکنان شبکه پرداخت در مسیر انجام وظایف قانونی از سوی سودجویان

وی افزود: حتی همکاران من در شاپرک و شرکت‌های پی اس پی در مواردی در مسیر انجام این وظائف از سوی افراد سودجویی که از مسیرهای خلاف به دنبال کسب درآمدهای کلان هستند، تهدید شده‌اند.

قادری یادآور شد: شاپرک باوجود همه این مسائل و بی‌مهری‌های فراوانی که بعضاً به علت ناآگاهی از رویه‌های قانونی در شناسایی، معرفی و برخورد با درگاه‌های پرداخت نسبت به کارکنان این شرکت و شرکت‌های پی اس پی روا شده و می‌شود، همچنان وظیفه خود می‌داند در چارچوب رویه‌های فعلی به وظایف نظارتی خود عمل کند.

تشخیص این که هر فعالیتی مصداق جرم قمار است یا خیر در دایره صلاحیت مقام قضایی است

وی در پاسخ به این پرسش که آنچه شما رویه‌های فعلی می‌نامید، نیاز به تغییر دارد، گفت: با توجه به تغییرات سریع فناوری، گسترش کاربردها و دامنه نفوذ آن، به‌تبع موارد سوءاستفاده از فناوری هم متنوع می‌شود. بنابراین در اینکه قوانین و مقررات باید به‌صورت مستمر خود را با تغییرات و شیوه‌های جدید تخلف، به‌روزرسانی کنند، تردیدی نیست.

قادری ادامه داد: در مورد تخلفاتی که در جریان آن از ابزارهای پرداخت الکترونیک سوءاستفاده می‌شود نیز همین ضرورت وجود دارد. البته باید به این مهم توجه داشت که در تخلفاتی مانند قمار و شرط‌بندی، ابزارهای پرداخت تنها وسیله سوءاستفاده، نه علت آن هستند و تشخیص این‌که هر فعالیتی مصداق جرم قمار یا شرط‌بندی است یا خیر؟ روندی پیچیده‌ای دارد، که در دایره صلاحیت مقام قضایی نه شبکه پرداخت کشوراست.

کمیته تشخیص مصادیق مجرمانه وظیفه تشخیص و فیلتر کردن سراچه‌های اینترنتی رادارند

مدیرعامل شاپرک خاطرنشان کرد: بر همگان روشن است که شبکه پرداخت در این مورد، مانند بسیاری موارد دیگر باید مجری دستور مقام قضایی در رابطه با اجرای احکام باشد و نمی‌تواند و نباید رأساً در این مقوله، اقدام کند. ازاین‌رو کمیته تشخیص مصادیق مجرمانه وظیفه تشخیص و فیلتر کردن سراچه‌های اینترنتی رادارند و هیچ‌کدام از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی رأسا در محدود کردن سراچه‌ها اقدام نمی‌کنند.

مدیرعامل شاپرک افزود: بر این اساس معتقدم با توجه به‌تازگی و بعضاً پیچیدگی جرائمی که با استفاده از اینترنت، ابزارهای پرداخت و غیره انجام می‌شود، می‌توان از مدل‌هایی مانند همان کمیته تشخیص مصادیق مجرمانه استفاده کرد تا با ایجاد هماهنگی لازم میان تمامی بخش‌هایی که در این حوزه فعال هستند، نسبت به واکنش‌های سریع، متناسب و اثرگذار اقدام شود.

قادری تأکید کرد: دستگاه قضایی، بانک مرکزی، مجلس شورای اسلامی، وزارت صمت، شاپرک و دیگر نهادهای ناظر در این بخش، باید هماهنگی‌های لازم را در این زمینه انجام‌شده تا مسئولیت‌های هر نهاد کاملاً مشخص و هم‌افزایی لازم نیز ایجاد شود. در این صورت اگر با کمبود یا خلأ قانونی نیز در برخورد با چنین فعالیت‌های مواجه باشیم به‌طورقطع، نهادی که مسئولیت دارد نسبت به پر کردن این خلأ اقدام خواهد کرد.


  آرشیو اخبار
 

گزارش اقتصادی شاپرک

در لیست زیر می توانید گزارش های اقتصادی شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک را دریافت نمایید:

 

ادامه مطلب

تعریف واژگان

ابزار پذیرش
عبارت است از سخت‌افزار و نرم‌افزاری که امکان تراکنش را برای دارنده کارت فراهم می‌سازد.
ابزار پذیرش به دو دسته ی فعال سیستمی و غیرفعال سیستمی تقسیم می شود:

  • ابزار پذیرش فعال سیستمی: ابزار پذیرشی است که وضعیت آن در سوئیچ شاپرک فعال تعریف شده است.
  • ابزار پذیرش غیرفعال سیستمی: ابزار پذیرشی است که وضعیت آن در سوئیچ شاپرک غیرفعال تعریف شده باشد.

انواع ابزارهای پذیرش
انواع ابزارهای موجود در شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت شامل دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی، ابزار پرداخت اینترنتی، ابزار پرداخت موبایلی، و کیوسک پرداخت است.

کارتخوان فروشگاهی
ابزاری است سیار و یا غیر سیار که با پذيرش کارت بانکي مي تواند امکاني را فراهم کند تا وجه به صورت الکترونيکي از حساب دارنده کارت به حساب پذیرنده منتقل شود.
برای کارتخوان‌های فروشگاهی ویژگی های زیر را می توان در نظر گرفت:

کارتخوان پر تراکنش: کارتخوانی است که در یک بازه زمانی یک ماهه 60 یا بیش از 60 تراکنش داشته باشد و یا مجموع مبالغ تراکنش های آن در یک ماه حداقل 20 میلیون ریال باشد.
کارتخوان کم تراکنش: کارتخوانی است که در یک بازه زمانی یک ماهه، یک یا بیش از 1 و کمتر از 60 تراکنش داشته باشد و مجموع مبالغ تراکنش های آن در یک ماه کمتر از 20 میلیون ریال باشد.
کارتخوان دارای تراکنش: کارتخوانی است که در بازه ی زمانی یک ماه حداقل یک تراکنش داشته باشد.
کارتخوان فاقد تراکنش: کارتخوانی است که در طول یک ماه، هیچ گونه تراکنشی از آن به سوئیچ شاپرک ارسال نشده باشد.

درگاه پرداخت اینترنتی
درگاهی است که امكان انجام هرگونه عمليات پرداخت را بدون حضور کارت و از طريق اينترنت، فراهم مي نمايد.
درگاه پرداخت موبایلی
درگاهی است که امكان انجام هرگونه عمليات پرداخت را بدون حضور کارت و از طريق تلفن همراه، فراهم مي آورد.
کیوسک پرداخت
ابزاری است که امکان دریافت خدمات موجود در صنعت پرداخت الکترونیک را بدون نیاز به نظارت پذیرنده و یا نماینده وی فراهم می‌آورد.

پذیرنده
شخص حقیقی یا حقوقی است که با پذیرش ابزار پرداخت و با استفاده از ابزار پذیرش نسبت به دریافت وجوه ناشی از فروش کالا و یا خدمات، اقدام می‌نماید.
پذیرنده به دو دسته ی فعال سیستمی و غیرفعال سیستمی تقسیم می شود:

  • پذیرنده فعال سیستمی: پذیرنده‌ای است که وضعیت آن در سوئیچ شاپرک فعال تعریف شده است.
  • پذیرنده غیرفعال سیستمی: پذیرنده ای است که وضعیت آن در سوئیچ شاپرک غیرفعال تعریف شده است.

همچنین می‌توان پذیرنده را از لحاظ تعداد فروشگاه‌های زیر مجموعه‌ آن، به سه دسته تقسیم کرد:

  • پذیرنده کلاس یک: پذیرنده‌ای است که تنها یک فروشگاه در زیرمجموعه خود داشته باشد.
  • پذیرنده کلاس دو: پذیرنده‌ای است که بیش از یک و کمتر از ده فروشگاه در زیرمجموعه خود داشته باشد.
  • پذیرنده کلاس سه: پذیرنده‌ای است که ده یا بیش از ده فروشگاه در زیرمجموعه خود داشته باشد.


فروشگاه
مکان فیزیکی یا مجازی که در آن، یک کسب و کار دارای کد صنف و کد تکمیلی صنف از مجموع اصناف معرفی شده در الزامات شاپرک فعالیت نماید.
فروشگاه به دو دسته ی فعال و غیرفعال سیستمی تقسیم می شوند:

  • فروشگاه فعال سیستمی: فروشگاهی است که وضعیت آن فروشگاه در سوئیچ شاپرک فعال تعریف شده است.
  • فروشگاه غیرفعال سیستمی: فروشگاهی است که وضعیت آن فروشگاه در سوئیچ شاپرک غیرفعال تعریف شده است.


قرارداد پذیرندگی
قراردادی که میان پذیرنده و شرکت‌ ارائه دهنده خدمات پرداخت، درخصوص پذیرش کارت‌های بانکی از طریق ابزارهای پذیرش مورد تایید بانک مرکزی ج.ا.ا. و شاپرک، منعقد می‌گردد.

مدل داده پذیرندگان شاپرک
ارتباط موجودیت‌های مستقل در مدل داده پذیرندگان شاپرک به شرح شکل زیر می باشد.

شماره شبا
شناسه حساب بانکی ایران، شماره‌ای‌ 26 رقمی است که یک حساب بانکی را به صورت منحصر به فرد در نظام بانکی مشخص می‌کند.

شبکه الکترونیکی پرداخت کارت
شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک، شبکه‌ای است که به منظور ساماندهی نظام پرداخت الکترونیک کشور ایجاد شده و کلیه تراکنش‌های حاصل از « ابزار پذیرش» توسط این شبکه نظارت و کنترل می‌شود و به طور کلی نظارت بر عملکرد فنی و اجرایی و انجام عملیات تسویه را بر عهده دارد.

شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت
شخصیت حقوقی است که در جمهوری اسلامی ایران در قالب شرکت سهامی به ثبت رسیده و بر اساس مجوزی که از بانک مرکزی ج.ا.ا. و شاپرک دریافت می‌نماید و بر طبق مقررات ناظر بر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، و الزامات و دستورالعمل‌های ابلاغی شاپرک فعالیت می‌نماید.

بانک صادرکننده
بانکی است که کارت بانکی را طبق مقررات و ضوابط بانک مرکزی برای مشتریان خود صادر می‌نماید.

بانک پذیرنده
بانکی است که حساب پذیرنده، به منظور واریز وجوه مربوط به داد و ستدهای کارت‌های بانکی، نزد آن مفتوح است.

دارنده کارت
شخصی که به منظور دریافت خدمات پرداخت الکترونیک از طریق کارت بانکی متصل به حساب بانکی، تقاضای ارسال تراکنش به وسیله‌ ابزارهای پذیرش را دارد.

ابزار پرداخت
به هر گونه وسیله‌ای اطلاق می‌گردد که دارنده آن می‌تواند نسبت به پرداخت هزینه کالا و خدمات از طریق آن اقدام نماید.

انواع خدمات
خدمات موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت شامل خرید کالا و خدمات، پرداخت‌های شناسه‌دار و مانده‌گیری است.

خرید کالا و خدمات
خدمتی است که دارنده کارت هزینه کالا و خدمات دریافتی را از طریق ابزارهای پذیرش موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت، می‌پردازد.
 
پرداخت شناسه‌دار
پرداخت‌های شناسه‌دار شامل پرداخت قبض، پرداخت قسط و شارژ تلفن همراه می‌باشند به شرح زیر می باشند:

پرداخت قبض
خدمتی است که دارنده کارت با استفاده از شناسه پرداخت و شناسه قبض، هزینه قبوض خود را از طریق ابزارهای پذیرش موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت، می‌پردازد.
پرداخت قسط
خدمتی است که دارنده کارت با استفاده از آن، اقساط مربوط به تسهیلات دریافتی خود را از طریق ابزارهای پذیرش موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت، می‌پردازد.
شارژ تلفن همراه
خدمتی است که دارنده کارت با استفاده از آن اقدام به خرید شارژ تلفن همراه از طریق شبکه پرداخت می‌نماید. این خدمت می‌تواند به دو صورت خرید و شارژ هم‌زمان و خرید و شارژ غیر هم‌زمان انجام شود.


مانده گیری
خدمتی است که از طریق آن دارنده کارت به وسیله یکی از ابزارهای پذیرش موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت، از میزان موجودی حساب متصل به ابزار پرداخت خود اطلاع حاصل می‌کند.

وضعیت تراکنش ها

تراکنش موفق کاربری
تراکنشی است که از دید کاربر نهایی موفق بوده است (این تراکنش ها با کد پاسخ صفر در سامانه مشخص می شوند).
خطای صادرکنندگی و شتاب
چنانچه در تراکنشی علت بروز خطا، بانک صادرکننده ی کارت یا سامانه ی شتاب باشد و تراکنش از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) ناموفق باشد، خطای صادرکنندگی و شتاب رخ داده است.
خطای پذیرندگی
چنانچه در تراکنشی علت بروز خطا، سوئیچ شرکت ارائه دهنده ی خدمات پرداخت باشد و تراکنش از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) ناموفق باشد، خطای پذیرندگی رخ داده است.
خطای شاپرکی
چنانچه در تراکنشی علت بروز خطا شرکت شاپرک ‌باشد و تراکنش از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) ناموفق باشد، خطای شاپرکی رخ داده است.
خطای کاربری
چنانچه در تراکنشی علت بروز خطا، اشتباهات کاربری (دارنده کارت) باشد و تراکنش از دید کاربر نهایی ناموفق و از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) موفق باشد، خطای کاربری رخ داده است.
خطای کسب و کار
خطایی که به دلیل فرایندهای تعریف شده در راهبری سیستم و بدون دخالت ذینفعان مختلف شبکه الکترونیکی پرداخت کارت پدید می‌آید و عملا هیچ یک از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، شاپرک، بانک‌های صادرکننده و پذیرنده در وقوع آن نقش ندارند، خطای کسب و کار نامیده می‌شود.
تراکنش موفق سیستمی
تراکنشی است که از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) موفق بوده است. این تراکنش ها شامل خطاهای کاربری و تراکنش های موفق کاربری هستند. خطاهای کاربری، تراکنش موفق سیستمی محسوب می شوند چرا که نمایش دهنده ی نقصی در شبکه نیستند و به علت اشتباه کاربران یا انجام عملیات روزانه ی سیستم رخ داده اند.
تراکنش ناموفق سیستمی
تراکنشی است که از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) ناموفق بوده است. این تراکنش ها شامل خطاهای صادرکنندگی و شتاب، خطاهای شاپرکی و خطاهای پذیرندگی می باشند.
تراکنش موفق سیستمی شاپرکی
تراکنشی است که از دید سوئیچ شاپرک موفق است و کل تراکنش‌های شبکه پرداخت بجز تراکنش‌های خطای شاپرکی را شامل می‌شود.

 
انواع تراکنش

تراکنش دارنده کارت
به تراکنش های ارسالی از طرف دارنده ی کارت گفته می شود که با شناسه ی 200 و 100 وارد شبکه ی پرداخت (شاپرک) می‌شوند. در این تراکنش ها با شناسه ی 200 عملیات برداشت از کارت انجام می شود ولی با شناسه ی 100 عملیات مالی انجام نشده و تنها خدمت مانده گیری ارائه می شود.
تراکنش تأییدیه انجام تراکنش
به تراکنش هایی گفته می شود که توسط شرکت ارائه دهنده ی خدمات پرداخت ارسال می شود. هدف از این تراکنش ها تاییدیه انجام تراکنش و درخواست برای واریز مبلغ برداشتی از کارت به حساب پذیرنده است. مطابق این درخواست ها عملیات واریز به حساب پذیرنده در سیکل های زمانی مشخص انجام می گیرد. شناسه ی این تراکنش ها 220 است. شرکت-های ارائه دهنده ی خدمات پرداخت، معادل یک cut-off یا تغییر روز مالی (حداکثر 48 ساعت) فرصت دارند این تراکنش را به ازای هر تراکنش دارنده ی کارت ارسال کنند.
تراکنش اصلاحیه
اگر تراکنش دارنده ی کارت دچار خطا شود ولی برداشت از کارت انجام شده باشد، یک تراکنش اصلاحیه در شبکه تولید می‌شود تا متعاقب آن، مبلغ برداشت شده به دارنده ی کارت بازگردد. شناسه ی این تراکنش ها 420 است.
تراکنش معوق
تراکنش دارنده ی کارت که موفق کاربری بوده است و به ازای آن تراکنش درخواست واریز تا 48 ساعت به سوییچ شاپرک ارسال نشده است را تراکنش معوق می گویند (معادل تراکنش موفق کاربری با شناسه ی 200 که تراکنش 220 آن در مدت مجاز ارسال نشده است).
تراکنش مالی
تراکنشی است که نوع خدمت آن خرید کالا و خدمات، پرداخت قبض و یا خرید شارژ می باشد. در این تراکنش ها پول از دارنده ی کارت کسر می شود و عملیات مالی انجام می پذیرد.

ادامه مطلب

تماس با شاپرک

شماره تماس: 75105000
شماره تماس: 15-26404901
شماره فکس: 22228121
کد پستی: 14811-15479
پست الکترونیکی: info@shaparak.com

 

 

ادامه مطلب
 

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک می باشد.