شاپرک به دنبال حفظ حقوق تمام ذینفعان در حوزه پرداخت الکترونیک است


کد خبر: 1496724945
1396/03/16 07:29
هدف اصلی از ایجاد نهادی مانند شاپرک، تلاش برای حفظ حقوق تمام ذینفعان در حوزه پرداخت الکترونیک است و تردیدی وجودندارد که حفظ حقوق مردم میان تمام ذینفعان در اولویت است.
  • هدف از تاسیس شرکت شاپرک توسط بانک مرکزی ج.ا.ا. در سال 1390، نظارت بر امور فنی، امنیتی و کسب و کاری حوزه پرداخت الکترونیک، و حفظ و ارتقاء زیرساخت‌های توسعه صنعت در کشور بود. درواقع نابسامانی فضای پرداخت الکترونیک کشور در دوران پیش از شاپرک که ناشی از اقدامات  جزیره‌ای شرکت‌های پرداخت الکترونیک بود، باعث شد تا بانک مرکزی به فکر ایجاد نهاد ناظر در این حوزه بیافتد. بررسی عملکرد شاپرک مبین این امر است که این شرکت با همکاری و تلاش کلیه شرکتهای پرداخت در طول سال‌های فعالیت خود، نه تنها آرامش را بر فضای کسب و کار پرداخت الکترونیک کشور حاکم کرد، بلکه با ارتقا امنیت شبکه پرداخت (انطباق 95% با الزامات PCI-DSS در حوزه پذیرندگی) و افزایش کیفیت ارائه سرویس به پذیرندگان و دارندگان کارت، شاخص‌های صنعت را تا حد زیادی به استانداردهای بین‌المللی نزدیک کرد.
  • همانطور که گفته شد، شرکت شاپرک علاوه بر وظیفه نظارت بر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، وظیفه آماده‌سازی زیرساخت‌ها به منظور توسعه سرویس‌های پرداخت الکترونیک در کشور را نیز داراست. در واقع شاپرک موظف است توسعه سرویس‌ها در شبکه پرداخت کشور را به نحوی مدیریت کند که اولا از منابع موجود در کشور استفاده حداکثری صورت پذیرد، و ثانیا فضای کسب و کار صنعت پرداخت دچار آشفتگی و نابسامانی نگردد. یکی از مهمترین اقدامات شاپرک در این راستا ایجاد فرایند مدیریت تغییرات در شبکه پرداخت کشور است که به تبع آن کلیه خدمات جدید در شبکه پرداخت الکترونیک کشور باید پس از اخذ تایید شرکت شاپرک عملیاتی گردد. نخستین ویرایش مستند "دستورالعمل درخواست اعمال تغییرات در خدمات شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت" در بهمن‌ماه سال 1393 به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت ابلاغ گردید، و ویرایش دوم همین مستند در اردیبهشت ماه 1395 به ایشان ابلاغ شد. هدف از ایجاد فرایند مدیریت تغییرات در شبکه پرداخت کشور نظارت بر توسعه اصولی خدمات در صنعت پرداخت کشور است، امری که در راستای انجام وظیفه نظارتی شرکت شاپرک، لازم و ضروری است. در واقع شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت براساس نیاز جاری و بعنوان مثال استفاده از پرداخت مبتنی بر فناوری NFC در نمایشگاه کتاب، متقاضی ایجاد تغییر در روش پرداخت بوده و هستند که این موضوع امری مفید و پسندیده است، اما لازم است خدمت جدید در عرصه کشور و در تمام شرایط متصور مورد بررسی و توجه قرار گیرد که این وظیفه ذاتی شاپرک در حفاظت از منافع طرفین پرداخت در تمام کاربردهای متصور آن است. بنابراین اخذ تایید شاپرک پیش از راه‌اندازی سرویس NFC توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، نه تنها زائد نیست بلکه امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
  • شرکت شاپرک از سال 1393 مطالعات گسترده و جامعی در حوزه پرداخت‌های موبایلی در دنیا انجام داده است که ماحصل آن، طرح‌های متنوعی در زمینه پیاده‌سازی زیر ساخت انواع پرداخت‌های موبایلی (پرداخت موبایلی در بستر شبکه اجتماعی پرداخت، In-App-purchase، QR-Code و NFC) در کشور، و ارائه این طرح‌ها به بانک مرکزی ج.ا.ا. بوده است. شاپرک به منظور حفظ انسجام بازار پرداخت کشور و جلوگیری از رفتارهای سلیقه‌ای در زمنیه پرداخت‌های مبتنی بر فناوری NFC، در اواخر سال 1395 اقدام به توسعه زیرساختی متمرکز نمود که به واسطه آن تمامی بانک‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، به رغم استفاده از زیرساخت متمرکز، در توسعه کسب و کار خود آزاد بودند. این طرح که مبتنی بر فناوری توکنیزاسیون است، مورد تایید کارشناسان بین‌المللی صنعت پرداخت به لحاظ انطباق با استانداردهای EMV و PCI نیز قرار گرفت.
  • توسعه و راه‌اندازی سامانه جامع پذیرندگان نیز گام دیگری در راستای وظیفه ذاتی شاپرک یعنی نظارت بر حوزه پرداخت الکترونیک کشور است، چراکه نظارت داده محور و هوشمند جز در بستر اطلاعات صحیح و دقیق از پذیرندگان ممکن نیست. بسیاری از اقلام اطلاعاتی پذیرندگان شامل اطلاعات هویتی، جغرافیایی و صنفی، در فرایند انتقال به سامانه جامع پذیرندگان تصحیح شد. اهمیت پالایش و تصحیح اطلاعات پذیرندگان تا آنجاست که شرکت شاپرک راسا نسبت به تامین برخی از اقلام اطلاعاتی مورد نیاز،  از نهادهای مربوطه نموده و نتیجه را  در اختیار شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت قرار داد. بنابراین راه‌اندازی سامانه جامع پذیرندگان هیچ‌گونه ارتباطی با دخالت در کسب و کار شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت نداشته و صرفا در راستای تقویت وظیفه نظارتی شاپرک بوده است.
 
با عنایت به توضیحات فوق، انکار نقش حیاتی شرکت شاپرک در حفظ امنیت و آرامش بازار پرداخت الکترونیک کشور، غیر منطقی و احتمالا ناشی از فقدان نگرش کلان و بلند مدت به شبکه پرداخت کشور است. در واقع مسیری که در راستای نزدیک شدن به استانداردها و بهترین عملکردهای این صنعت در دنیا پیموده شده، علیرغم اینکه با مقاومت هایی همراه بوده اما ارتقاء کیفیت (تمامی آمارها و شاخص های صنعت پرداخت مبین این واقعیت انکار ناپذیر است) و افزایش امنیت ارائه خدمت به دارندگان و پذیرندگان کارت را بهمراه داشته است. لذا شرکت شاپرک در ادامه این مسیر و بدور از دخالت در حوزه اجرایی، با همراهی و تلاش کلیه شرکتهای پرداخت و سایر ذینفعان حوزه پرداخت کشور عزمی جدی دارد.
  آرشیو اخبار
 

گزارش اقتصادی شاپرک

در لیست زیر می توانید گزارش های اقتصادی شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک را دریافت نمایید:

 

ادامه مطلب

تعریف واژگان

ابزار پذیرش
عبارت است از سخت‌افزار و نرم‌افزاری که امکان تراکنش را برای دارنده کارت فراهم می‌سازد.
ابزار پذیرش به دو دسته ی فعال سیستمی و غیرفعال سیستمی تقسیم می شود:

  • ابزار پذیرش فعال سیستمی: ابزار پذیرشی است که وضعیت آن در سوئیچ شاپرک فعال تعریف شده است.
  • ابزار پذیرش غیرفعال سیستمی: ابزار پذیرشی است که وضعیت آن در سوئیچ شاپرک غیرفعال تعریف شده باشد.

انواع ابزارهای پذیرش
انواع ابزارهای موجود در شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت شامل دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی، ابزار پرداخت اینترنتی، ابزار پرداخت موبایلی، و کیوسک پرداخت است.

کارتخوان فروشگاهی
ابزاری است سیار و یا غیر سیار که با پذيرش کارت بانکي مي تواند امکاني را فراهم کند تا وجه به صورت الکترونيکي از حساب دارنده کارت به حساب پذیرنده منتقل شود.
برای کارتخوان‌های فروشگاهی ویژگی های زیر را می توان در نظر گرفت:

کارتخوان پر تراکنش: کارتخوانی است که در یک بازه زمانی یک ماهه 60 یا بیش از 60 تراکنش داشته باشد و یا مجموع مبالغ تراکنش های آن در یک ماه حداقل 20 میلیون ریال باشد.
کارتخوان کم تراکنش: کارتخوانی است که در یک بازه زمانی یک ماهه، یک یا بیش از 1 و کمتر از 60 تراکنش داشته باشد و مجموع مبالغ تراکنش های آن در یک ماه کمتر از 20 میلیون ریال باشد.
کارتخوان دارای تراکنش: کارتخوانی است که در بازه ی زمانی یک ماه حداقل یک تراکنش داشته باشد.
کارتخوان فاقد تراکنش: کارتخوانی است که در طول یک ماه، هیچ گونه تراکنشی از آن به سوئیچ شاپرک ارسال نشده باشد.

درگاه پرداخت اینترنتی
درگاهی است که امكان انجام هرگونه عمليات پرداخت را بدون حضور کارت و از طريق اينترنت، فراهم مي نمايد.
درگاه پرداخت موبایلی
درگاهی است که امكان انجام هرگونه عمليات پرداخت را بدون حضور کارت و از طريق تلفن همراه، فراهم مي آورد.
کیوسک پرداخت
ابزاری است که امکان دریافت خدمات موجود در صنعت پرداخت الکترونیک را بدون نیاز به نظارت پذیرنده و یا نماینده وی فراهم می‌آورد.

پذیرنده
شخص حقیقی یا حقوقی است که با پذیرش ابزار پرداخت و با استفاده از ابزار پذیرش نسبت به دریافت وجوه ناشی از فروش کالا و یا خدمات، اقدام می‌نماید.
پذیرنده به دو دسته ی فعال سیستمی و غیرفعال سیستمی تقسیم می شود:

  • پذیرنده فعال سیستمی: پذیرنده‌ای است که وضعیت آن در سوئیچ شاپرک فعال تعریف شده است.
  • پذیرنده غیرفعال سیستمی: پذیرنده ای است که وضعیت آن در سوئیچ شاپرک غیرفعال تعریف شده است.

همچنین می‌توان پذیرنده را از لحاظ تعداد فروشگاه‌های زیر مجموعه‌ آن، به سه دسته تقسیم کرد:

  • پذیرنده کلاس یک: پذیرنده‌ای است که تنها یک فروشگاه در زیرمجموعه خود داشته باشد.
  • پذیرنده کلاس دو: پذیرنده‌ای است که بیش از یک و کمتر از ده فروشگاه در زیرمجموعه خود داشته باشد.
  • پذیرنده کلاس سه: پذیرنده‌ای است که ده یا بیش از ده فروشگاه در زیرمجموعه خود داشته باشد.


فروشگاه
مکان فیزیکی یا مجازی که در آن، یک کسب و کار دارای کد صنف و کد تکمیلی صنف از مجموع اصناف معرفی شده در الزامات شاپرک فعالیت نماید.
فروشگاه به دو دسته ی فعال و غیرفعال سیستمی تقسیم می شوند:

  • فروشگاه فعال سیستمی: فروشگاهی است که وضعیت آن فروشگاه در سوئیچ شاپرک فعال تعریف شده است.
  • فروشگاه غیرفعال سیستمی: فروشگاهی است که وضعیت آن فروشگاه در سوئیچ شاپرک غیرفعال تعریف شده است.


قرارداد پذیرندگی
قراردادی که میان پذیرنده و شرکت‌ ارائه دهنده خدمات پرداخت، درخصوص پذیرش کارت‌های بانکی از طریق ابزارهای پذیرش مورد تایید بانک مرکزی ج.ا.ا. و شاپرک، منعقد می‌گردد.

مدل داده پذیرندگان شاپرک
ارتباط موجودیت‌های مستقل در مدل داده پذیرندگان شاپرک به شرح شکل زیر می باشد.

شماره شبا
شناسه حساب بانکی ایران، شماره‌ای‌ 26 رقمی است که یک حساب بانکی را به صورت منحصر به فرد در نظام بانکی مشخص می‌کند.

شبکه الکترونیکی پرداخت کارت
شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک، شبکه‌ای است که به منظور ساماندهی نظام پرداخت الکترونیک کشور ایجاد شده و کلیه تراکنش‌های حاصل از « ابزار پذیرش» توسط این شبکه نظارت و کنترل می‌شود و به طور کلی نظارت بر عملکرد فنی و اجرایی و انجام عملیات تسویه را بر عهده دارد.

شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت
شخصیت حقوقی است که در جمهوری اسلامی ایران در قالب شرکت سهامی به ثبت رسیده و بر اساس مجوزی که از بانک مرکزی ج.ا.ا. و شاپرک دریافت می‌نماید و بر طبق مقررات ناظر بر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، و الزامات و دستورالعمل‌های ابلاغی شاپرک فعالیت می‌نماید.

بانک صادرکننده
بانکی است که کارت بانکی را طبق مقررات و ضوابط بانک مرکزی برای مشتریان خود صادر می‌نماید.

بانک پذیرنده
بانکی است که حساب پذیرنده، به منظور واریز وجوه مربوط به داد و ستدهای کارت‌های بانکی، نزد آن مفتوح است.

دارنده کارت
شخصی که به منظور دریافت خدمات پرداخت الکترونیک از طریق کارت بانکی متصل به حساب بانکی، تقاضای ارسال تراکنش به وسیله‌ ابزارهای پذیرش را دارد.

ابزار پرداخت
به هر گونه وسیله‌ای اطلاق می‌گردد که دارنده آن می‌تواند نسبت به پرداخت هزینه کالا و خدمات از طریق آن اقدام نماید.

انواع خدمات
خدمات موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت شامل خرید کالا و خدمات، پرداخت‌های شناسه‌دار و مانده‌گیری است.

خرید کالا و خدمات
خدمتی است که دارنده کارت هزینه کالا و خدمات دریافتی را از طریق ابزارهای پذیرش موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت، می‌پردازد.
 
پرداخت شناسه‌دار
پرداخت‌های شناسه‌دار شامل پرداخت قبض، پرداخت قسط و شارژ تلفن همراه می‌باشند به شرح زیر می باشند:

پرداخت قبض
خدمتی است که دارنده کارت با استفاده از شناسه پرداخت و شناسه قبض، هزینه قبوض خود را از طریق ابزارهای پذیرش موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت، می‌پردازد.
پرداخت قسط
خدمتی است که دارنده کارت با استفاده از آن، اقساط مربوط به تسهیلات دریافتی خود را از طریق ابزارهای پذیرش موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت، می‌پردازد.
شارژ تلفن همراه
خدمتی است که دارنده کارت با استفاده از آن اقدام به خرید شارژ تلفن همراه از طریق شبکه پرداخت می‌نماید. این خدمت می‌تواند به دو صورت خرید و شارژ هم‌زمان و خرید و شارژ غیر هم‌زمان انجام شود.


مانده گیری
خدمتی است که از طریق آن دارنده کارت به وسیله یکی از ابزارهای پذیرش موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت، از میزان موجودی حساب متصل به ابزار پرداخت خود اطلاع حاصل می‌کند.

وضعیت تراکنش ها

تراکنش موفق کاربری
تراکنشی است که از دید کاربر نهایی موفق بوده است (این تراکنش ها با کد پاسخ صفر در سامانه مشخص می شوند).
خطای صادرکنندگی و شتاب
چنانچه در تراکنشی علت بروز خطا، بانک صادرکننده ی کارت یا سامانه ی شتاب باشد و تراکنش از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) ناموفق باشد، خطای صادرکنندگی و شتاب رخ داده است.
خطای پذیرندگی
چنانچه در تراکنشی علت بروز خطا، سوئیچ شرکت ارائه دهنده ی خدمات پرداخت باشد و تراکنش از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) ناموفق باشد، خطای پذیرندگی رخ داده است.
خطای شاپرکی
چنانچه در تراکنشی علت بروز خطا شرکت شاپرک ‌باشد و تراکنش از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) ناموفق باشد، خطای شاپرکی رخ داده است.
خطای کاربری
چنانچه در تراکنشی علت بروز خطا، اشتباهات کاربری (دارنده کارت) باشد و تراکنش از دید کاربر نهایی ناموفق و از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) موفق باشد، خطای کاربری رخ داده است.
خطای کسب و کار
خطایی که به دلیل فرایندهای تعریف شده در راهبری سیستم و بدون دخالت ذینفعان مختلف شبکه الکترونیکی پرداخت کارت پدید می‌آید و عملا هیچ یک از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، شاپرک، بانک‌های صادرکننده و پذیرنده در وقوع آن نقش ندارند، خطای کسب و کار نامیده می‌شود.
تراکنش موفق سیستمی
تراکنشی است که از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) موفق بوده است. این تراکنش ها شامل خطاهای کاربری و تراکنش های موفق کاربری هستند. خطاهای کاربری، تراکنش موفق سیستمی محسوب می شوند چرا که نمایش دهنده ی نقصی در شبکه نیستند و به علت اشتباه کاربران یا انجام عملیات روزانه ی سیستم رخ داده اند.
تراکنش ناموفق سیستمی
تراکنشی است که از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) ناموفق بوده است. این تراکنش ها شامل خطاهای صادرکنندگی و شتاب، خطاهای شاپرکی و خطاهای پذیرندگی می باشند.
تراکنش موفق سیستمی شاپرکی
تراکنشی است که از دید سوئیچ شاپرک موفق است و کل تراکنش‌های شبکه پرداخت بجز تراکنش‌های خطای شاپرکی را شامل می‌شود.

 
انواع تراکنش

تراکنش دارنده کارت
به تراکنش های ارسالی از طرف دارنده ی کارت گفته می شود که با شناسه ی 200 و 100 وارد شبکه ی پرداخت (شاپرک) می‌شوند. در این تراکنش ها با شناسه ی 200 عملیات برداشت از کارت انجام می شود ولی با شناسه ی 100 عملیات مالی انجام نشده و تنها خدمت مانده گیری ارائه می شود.
تراکنش تأییدیه انجام تراکنش
به تراکنش هایی گفته می شود که توسط شرکت ارائه دهنده ی خدمات پرداخت ارسال می شود. هدف از این تراکنش ها تاییدیه انجام تراکنش و درخواست برای واریز مبلغ برداشتی از کارت به حساب پذیرنده است. مطابق این درخواست ها عملیات واریز به حساب پذیرنده در سیکل های زمانی مشخص انجام می گیرد. شناسه ی این تراکنش ها 220 است. شرکت-های ارائه دهنده ی خدمات پرداخت، معادل یک cut-off یا تغییر روز مالی (حداکثر 48 ساعت) فرصت دارند این تراکنش را به ازای هر تراکنش دارنده ی کارت ارسال کنند.
تراکنش اصلاحیه
اگر تراکنش دارنده ی کارت دچار خطا شود ولی برداشت از کارت انجام شده باشد، یک تراکنش اصلاحیه در شبکه تولید می‌شود تا متعاقب آن، مبلغ برداشت شده به دارنده ی کارت بازگردد. شناسه ی این تراکنش ها 420 است.
تراکنش معوق
تراکنش دارنده ی کارت که موفق کاربری بوده است و به ازای آن تراکنش درخواست واریز تا 48 ساعت به سوییچ شاپرک ارسال نشده است را تراکنش معوق می گویند (معادل تراکنش موفق کاربری با شناسه ی 200 که تراکنش 220 آن در مدت مجاز ارسال نشده است).
تراکنش مالی
تراکنشی است که نوع خدمت آن خرید کالا و خدمات، پرداخت قبض و یا خرید شارژ می باشد. در این تراکنش ها پول از دارنده ی کارت کسر می شود و عملیات مالی انجام می پذیرد.

ادامه مطلب

صبای دانش

شرکت شاپرک و شركت ملي انفورماتيك به همراه شركتهاي تابعه گروه ملي انفورماتيك به عنوان بزرگترين گروه فعال در حوزه انفورماتيك بانكي كشور كه طي بيش از 20 سال فعاليت در عرصه بانكي موفقيت هاي زيادي را كسب نموده اند به صورت منسجم در قالب طرح صباي دانش(طرح ارتباط صنعت بانكي با دانشگاه‌ها ) درصدد افزايش همكاري خود با خيل عظيم نيروي علمي و دانشگاهي كشور بوده و با اين اعتقاد كه تكيه بر توان علمي مراكز دانشگاهي و شركتهاي دانش بنيان يكي از راههاي تقويت كشور خواهد بود،

از مدت‌ها قبل همكاري مشتركي را با دانشگاه‌ها آغاز نموده است. اينك براي تسهيل اين ارتباط و نيز آماده كردن زمينه ارتباطي كليه كساني كه قادر به همراهي ما در اين مسير مبارك و ميمون هستند پرتال اينترنتي صباي دانش را اجرايي نموده است.

بطور كلي هدف از طراحي و پياده‌سازي سامانه صباي دانش، ايجاد يك پورتال و يا پايگاه اينترنتي ويژه سازمان اجرايي طرح صباي دانش است. اين پورتال به منظور تعامل مستقيم با جامعه مخاطبين خود مي باشد. در پايگاه اطلاعاتي اين پورتال كليه نيازمندي‌هاي گروه ملي انفورماتيك وارد شده و در دسترس مخاطبان قرار مي گيرد. دسترسي به اين پورتال از طريق وب‌گاه هاي دانشگاه ها، مراكز علمي- پژوهشي، شركت هاي دانش بنيان براي دانشجويان، دانشگاهيان، محققان و پژوهشگران فراهم است. كليه علاقمندان به انجام نيازمندي‌ها (كه بخشي از آنها مجريان آينده پروژه ها خواهند بود) در ابعادي گسترده و در يك تعامل نزديك و دوطرفه علاقمندي و توان خود را اعلام مي نمايند. همچنين در بخشي ديگر از اين پايگاه نيز دانشجويان، دانشگاهيان، محققان و پژوهشگران مي-توانند طرح ها، ايده ها و پروژه هاي پيشنهادي خود را با مشخصات تفصيلي وارد نمايند تا از اين طريق شركت ملي و شركت هاي زيرمجموعه در جريان آخرين تحولات و دستاوردهاي دانشگاهها و مراكز علمي- پژوهشي و شركت هاي دانش بنيان در حوزه بانكداري قرار گيرند. اين پورتال همچنين گذرگاهي جامع است كه كل شبكه بانكي و بانك هاي تجاري را نيز مورد پوشش قرار خواهد داد به نحوي كه از آن طريق كليه بانك هاي تجاري نيز قادر به طرح نيازها و شناسايي مجريان مناسب خواهند بود. لذا اين زيرساخت سه كاركرد عمده خواهد داشت:

معرفي نيازمندي هاي اجرايي بانك مركزي و گروه ملي به مخاطبين مرتبط و شناسايي پيشنهاددهندگان

شناسايي ايده ها، طرح ها، نوع آوري ها و ابداعات (خارج از حوزه نيازمندي هاي جاري) از طريق اطلاع-رساني مناسب به مخاطبين و دريافت مشخصات طرح هاي آنها

بوجود آوردن بستر تعاملي مشابه بين بانك هاي تجاري و دانشگا ها و شركت هاي تامين كننده خدمات جهت اعلام نيازمندي هاي بانك ها و شناسايي مجريان مناسب از آن طريق.

بديهي است به‌دليل موضوعاتي مانند محرمانگي اطلاعات و يا سياست هاي تكليفي، بخشي از نيازمندي ها و پروژه-ها از طريق اين پايگاه قابل انتشار عمومي نخواهند بود و لذا اين زيرساخت ابزار كمكي براي برقراري تعامل مستقيم، سريع و بهينه با دانشگاه‌ها و مراكز علمي- پژوهشي و شركت هاي دانش بنيان است.

www.sabayedanesh.ir

ادامه مطلب
 

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک می باشد.