روشن نژاد در میزگرد تخصصی صنعت پرداخت: مدل کسب و کاری صنعت پرداخت باید اصلاح شود


کد خبر: 1483782922
1395/10/18 13:23
نشست تخصصی «روند رقابتی در صنعت پرداخت» با حضور  امیرحسین داودیان (مشاور پژوهشکده پولی و بانکی- مدیر جلسه)، محمد گرکانی‌نژاد (مشاور معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی)، صادق فرامرزی (مدیرعامل شرکت کارتهای اعتباری ایران کیش)، داود محمدبیگی (مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی)، محمدرضا روشن‌نژاد (معاون توسعه و نظارت شرکت شاپرک)، رستم شاه‌گشتاسبی (مدیرعامل شرکت به پرداخت ملت) در مورد روند رقابتی در صنعت پرداخت در روز دوم ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برگزار شد.
امیر حسین داودیان در ابتدای این نشست به چالش‌های صنعت پرداخت اشاره کرده و طرف‌های عرضه و تقاضا در این حوزه را مورد بررسی قرار داد. از ابتدای دهه ۸۰، بانک‌های خصوصی با نرخ‌های متفاوت در سود سپرده‌ها و تسهیلات سهم قابل توجهی را از بازار در اختیار گرفتند و با وجود فعالیت بانک‌های دولتی در زمینه منابع مالی بالا، فرصت بانک‌های خصوصی در کسب سهم بازار به خوبی عمل کرده و بانک‌های خصوصی با شرکت‌های پرداخت خود توانستند به خوبی منابع مالی را جذب نمایند. ولی با مرور زمان و تغییر کسب و کار بانکی و شرایط اقتصاد کلان، مشکلاتی برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات و بانک‌ها در صنعت پرداخت ایجاد شد. با وجود چنین مشکلاتی مالکیت و سودآوری در شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اهمیت پیدا کرد. در بخش عرضه صنعت پرداخت توجه بیشتر باید به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات و بانک‌ها و قانون‌گذار باشد و در بخش تقاضا مصرف‌کنندگان و فین‌تک‌ها قرار دارند. تکنولوژی‌های پیشرفته در بخش فناوری اطلاعات توانست پیشرفت‌هایی را در صنعت پرداخت ایجاد نماید و براساس این تکنولوژی‌ها جذب مشتری از وضعیت مناسب برخوردار گردید.
در ادامه نشست، داود محمدبیگی مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی به رقابت در حوزه صنعت پرداخت و به این موضوع اشاره کرد که ابتدا باید تعریفی از رقابت ارائه شود. بر اساس دیدگاه او صنعتی را می‌توان رقابتی دانست که بتواند علاوه بر خلق درآمد، رشد و استمرار آن را نیز به دنبال داشته باشد. اتفاقی که در صنعتPSP  ها افتاده، این است که این صنعت به‌واسطه یارانه‌های پرداخت شده توسط بانک‌ها آغاز به‌کار نمود. اما آشکار است که ادامه روند کنونی با توجه به عدم دریافت کارمزد بیرونی امکان‌پذیر نیست. در چنین شرایطی این صنعت به بیراهه خواهد رفت و نیازمند اصلاح شرایط است. به‌طوری که مدل‌های درآمدی و کسب‌وکار باید اصلاح گردد تا این صنعت به‌درستی بتواند به مسیر رو به رشد خود ادامه دهد.
محمدبیگی معتقد بود در شرایط کنونی نباید تمرکز بر حجم تراکنش‌ها باشد بلکه تعمیق، تنوع و تعریف رقبای جدید از اهمیت بالاتری برخوردار است. مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی به این موضوع نیز پرداخت که در گذشته بخش زیادی از منابع مالی این شرکت‌ها توسط بانک‌ها تأمین می‌شد اما در شرایط کنونی، بانک‌ها توانایی پرداخت آن را ندارند. البته باید توجه داشت که بانک مرکزی در سال‌های گذشته به‌شدت مخالف حذف کارمزدها بود، اما با وجود شرایط رقابت ناسالم بین شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت و بانک‌ها، چنین موضوعی اتفاق نیفتاد.
در بررسی طرف تقاضا باید توجه داشت که مصرف‌کنندگان در قبال ارزش افزوده‌ای که از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات دریافت می‌کنند کارمزدی نگرفته و این موضوع را به علت رقابت بالایی که در این صنعت وجود دارد، می‌دانند. این در صورتی است که این چنین نبوده و رقابت نمی‌تواند دلیلی برای عدم دریافت کارمزد باشد. در صنعت پرداخت، درآمد از محل کسانی که خدمات دریافت می‌کنند کسب نشده و بانک‌های صادرکننده کارت و بانک‌های پذیرنده کارت، کارمزد و یارانه پرداخت می‌کنند.
در ادامه دکتر امیرحسین داودیان این سؤال را مطرح کرد که آیا شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت توانسته‌اند برای مشتریان خود ارزش افزوده‌ای ایجاد کنند؟
در پاسخ به این پرسش، ‌رستم شاه‌گشتاسبی مدیر عامل شرکت به‌پرداخت ملت معتقد است که شرکت‌های صنعت پرداخت باید بر ارائه سرویس‌ها و خدمات بهتر تمرکز نمایند. اما فضای رقابت به‌گونه‌ای بوده که چنین امری محقق نشده و لذا باید نقش حاکمیت و قانونگذار درتفکیک شرایط رقابت سالم و ناسالم پررنگ‌تر باشد.
شاه‌گشتاسبی بر این باور است که قانون‌گذار باید در مواجهه با فنآوری‌های نوین، انعطاف‌پذیری بیشتر نشان داده و از توقف این تکنولوژی برای تعریف قوانین جدید برای آن حوزه اجتناب نماید. زیرا در آن صورت از نوآوری این تکنولوژی کاسته شده و رقبای دیگر نیز آن را تعریف و تبیین خواهند نمود. از سوی دیگر، عدم ناپایداری قوانین بانک مرکزی در این حوزه از عوامل بازدارنده ارائه خدمات به‌روز و نوین به مشتریان محسوب می‌شود که نیازمند بازبینی است.
در ادامه صادق فرامرزی مدیرعامل شرکت کارت‌های اعتباری ایران کیش افزود که در صنعت پرداخت توجه به ارتباط میان شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات و بانک‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات و سهم آن‌ها در بانک‌ها که توسط قانونگذار در آیین‌نامه‌ها مشخص شده است نیز از مسایلی است که باید در صنعت پرداخت به آنها توجه نمود. شاید جدایی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات و بانک‌ها روی کاغذ بوده و جدایی آنها از یکدیگر عملاً صورت نگرفته باشد. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات باید به جای توجه به سهم تراکنش‌ها و بازار به کیفیت خدمات توجه کنند. بانک‌ها مجبور به توجه به تراکنش‌ها در بازار و صنعت پرداخت شده‌اند و برای جذب تراکنش اقدامات بسیاری از جمله در نظر گرفتن پاداش و بازاریابی گسترده را انجام می‌دهند.
گرکانی مشاور معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در پاسخ به سؤال داودیان در خصوص استقلال نظام‌های پرداخت از نظام بانکی گفت: باید به این نکته توجه داشت نقد گذشته بر اساس حقایقی که اکنون آشکار شده محل اشکال است، چرا که هر تصمیمی در هر زمان بر اساس اطلاعات موجود در آن زمان خاص اتخاذ می‌شود. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که عدم توجه به مقیاس بزرگ بازار باعث اشتباهات استراتژیکی می‌شود که می‌تواند به‌کل صنعت پرداخت صدمات جبران‌ناپذیری وارد کند.
مشاور معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: وارد نکردن شوک به بازار پرداخت، انعطاف‌پذیری کافی در برخورد با فناوری‌های جدید و جلوگیری از لجام گسیختگی بازار از جمله پیش‌نیازهای شرایط رقابت در این حوزه است.
محمدرضا روشن‌نژاد، معاون توسعه ونظارت شرکت شاپرک، با اشاره به فعالیت‌های شاپرک در صنعت پرداخت گفت: حدود دوسال پیش، با تغییری که در نظام کارمزدهای شبکه پرداخت اتفاق افتاد، صنعت پرداخت وارد شتاب دهنده‌ای شد و رقابت در ارائه خدمات بین شرکت‌های PSP شدت گرفت. نتیجه اینکه امروز با بیش از پنج و نیم میلیون پذیرنده، می توان ادعا کرد که تقریبا تمام صنوف حداقل یک دستگاه کارتخوان در اختیار دارند.
وی افزود: از آنجا که همه صنوف پرتراکنش نیستند، رقابت شرکت ها برسر نصب کارتخوان در صنوف پرتراکنش شدت گرفت. ابتدا اعطای جایزه و به موازات آن با همکاری بانک اعطای تسهیلات به پذیرندگان، بعد با نصب پایه برای کارتخوان سعی شد، به شکل آراسته‌ای انحصار استفاده از کارتخوان را ایجاد کنند و موضوع اجاره پیشخوان فروشگاه ها طرح شد و به پذیرندگان گفته شد اگر از کارتخوان ما استفاده کنید، بابت فضایی که کارتخوان روی پیشخوان می گیرد اجاره می دهیم. بعد با شرکت های ISP توافق کردند که برای پذیرندگان پرتراکنش ADSL نصب شود و شرکت ها هزینه مودم و مثلا یک GB اینترنت ماهانه را می دهند. بعد به سراغ شرکت های تولید کننده نرم افزارهای صندوق فروشگاهی رفتند و گفتند که ما هزینه پشتیبانی نرم افزار شما را می دهیم مشروط بر آنکه تنها با کارتخوان ما کار شود. بعد گفتند که بجای هزینه پشتیبانی برای هر تراکنش سهمی از کارمزد به داده می‌شود.
وی تاکید کرد: نتیجه همه این‌ها جابجایی نقش عرضه کننده و متقاضی خدمت بود و شرکت ها بجای آنکه عرضه کننده خدمت باشند متقاضی ارائه خدمات شدند.
معاون توسعه و نظارت شاپرک همچنین گفت: با اشباع بازار کارتخوان شرکت های برای جذب هرچه بیشتر تراکنش، ابتدا به محیط اینترنت رفتند که نتیجه اش تولد برخی از فینتک ها  بود. حالا هم رقابت به فضای پرداخت های موبایلی رسید و نتیجه آن نیز اپلیکیشن های فراوانی است که با سرعت تولید و وارد بازار می‌شود.
وی در ادامه گفت: در حالي كه كارهاي بسياري از جمله ارائه سرويس هاي جديد و ارتقاء كيفي خدمات باقي مانده،  شركت ها مشغول توسعه كمي شده اند.این تصویر رقابت در صنعت پرداخت است. صنعتي كه در آن  شاهد دگرگوني در جايگاه عرضه كننده و متقاضي هستيم
روشن نژاد خواستار اصلاح کل مدل كسب و كاري حاكم بر اين صنعت پرداخت شد و گفت:  بخشي از اين اصلاحات   نظام كارمزدها را شامل مي شود
این نشست با تأکید محمدبیگی مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، بر تعامل قانونگذار با بازیگران این صنعت، اصلاح شرایط فعلی از بالا به پایین و به عبارتی منوط نبودن انجام کار از سوی قانونگذار و در نهایت وارد کردن ذینفعان خارج از این حوزه به این بخش پایان یافت.

                                                                            
  آرشیو اخبار
 

گزارش اقتصادی شاپرک

در لیست زیر می توانید گزارش های اقتصادی شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک را دریافت نمایید:

 

ادامه مطلب

تعریف واژگان

ابزار پذیرش
عبارت است از سخت‌افزار و نرم‌افزاری که امکان تراکنش را برای دارنده کارت فراهم می‌سازد.
ابزار پذیرش به دو دسته ی فعال سیستمی و غیرفعال سیستمی تقسیم می شود:

  • ابزار پذیرش فعال سیستمی: ابزار پذیرشی است که وضعیت آن در سوئیچ شاپرک فعال تعریف شده است.
  • ابزار پذیرش غیرفعال سیستمی: ابزار پذیرشی است که وضعیت آن در سوئیچ شاپرک غیرفعال تعریف شده باشد.

انواع ابزارهای پذیرش
انواع ابزارهای موجود در شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت شامل دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی، ابزار پرداخت اینترنتی، ابزار پرداخت موبایلی، و کیوسک پرداخت است.

کارتخوان فروشگاهی
ابزاری است سیار و یا غیر سیار که با پذيرش کارت بانکي مي تواند امکاني را فراهم کند تا وجه به صورت الکترونيکي از حساب دارنده کارت به حساب پذیرنده منتقل شود.
برای کارتخوان‌های فروشگاهی ویژگی های زیر را می توان در نظر گرفت:

کارتخوان پر تراکنش: کارتخوانی است که در یک بازه زمانی یک ماهه 60 یا بیش از 60 تراکنش داشته باشد و یا مجموع مبالغ تراکنش های آن در یک ماه حداقل 20 میلیون ریال باشد.
کارتخوان کم تراکنش: کارتخوانی است که در یک بازه زمانی یک ماهه، یک یا بیش از 1 و کمتر از 60 تراکنش داشته باشد و مجموع مبالغ تراکنش های آن در یک ماه کمتر از 20 میلیون ریال باشد.
کارتخوان دارای تراکنش: کارتخوانی است که در بازه ی زمانی یک ماه حداقل یک تراکنش داشته باشد.
کارتخوان فاقد تراکنش: کارتخوانی است که در طول یک ماه، هیچ گونه تراکنشی از آن به سوئیچ شاپرک ارسال نشده باشد.

درگاه پرداخت اینترنتی
درگاهی است که امكان انجام هرگونه عمليات پرداخت را بدون حضور کارت و از طريق اينترنت، فراهم مي نمايد.
درگاه پرداخت موبایلی
درگاهی است که امكان انجام هرگونه عمليات پرداخت را بدون حضور کارت و از طريق تلفن همراه، فراهم مي آورد.
کیوسک پرداخت
ابزاری است که امکان دریافت خدمات موجود در صنعت پرداخت الکترونیک را بدون نیاز به نظارت پذیرنده و یا نماینده وی فراهم می‌آورد.

پذیرنده
شخص حقیقی یا حقوقی است که با پذیرش ابزار پرداخت و با استفاده از ابزار پذیرش نسبت به دریافت وجوه ناشی از فروش کالا و یا خدمات، اقدام می‌نماید.
پذیرنده به دو دسته ی فعال سیستمی و غیرفعال سیستمی تقسیم می شود:

  • پذیرنده فعال سیستمی: پذیرنده‌ای است که وضعیت آن در سوئیچ شاپرک فعال تعریف شده است.
  • پذیرنده غیرفعال سیستمی: پذیرنده ای است که وضعیت آن در سوئیچ شاپرک غیرفعال تعریف شده است.

همچنین می‌توان پذیرنده را از لحاظ تعداد فروشگاه‌های زیر مجموعه‌ آن، به سه دسته تقسیم کرد:

  • پذیرنده کلاس یک: پذیرنده‌ای است که تنها یک فروشگاه در زیرمجموعه خود داشته باشد.
  • پذیرنده کلاس دو: پذیرنده‌ای است که بیش از یک و کمتر از ده فروشگاه در زیرمجموعه خود داشته باشد.
  • پذیرنده کلاس سه: پذیرنده‌ای است که ده یا بیش از ده فروشگاه در زیرمجموعه خود داشته باشد.


فروشگاه
مکان فیزیکی یا مجازی که در آن، یک کسب و کار دارای کد صنف و کد تکمیلی صنف از مجموع اصناف معرفی شده در الزامات شاپرک فعالیت نماید.
فروشگاه به دو دسته ی فعال و غیرفعال سیستمی تقسیم می شوند:

  • فروشگاه فعال سیستمی: فروشگاهی است که وضعیت آن فروشگاه در سوئیچ شاپرک فعال تعریف شده است.
  • فروشگاه غیرفعال سیستمی: فروشگاهی است که وضعیت آن فروشگاه در سوئیچ شاپرک غیرفعال تعریف شده است.


قرارداد پذیرندگی
قراردادی که میان پذیرنده و شرکت‌ ارائه دهنده خدمات پرداخت، درخصوص پذیرش کارت‌های بانکی از طریق ابزارهای پذیرش مورد تایید بانک مرکزی ج.ا.ا. و شاپرک، منعقد می‌گردد.

مدل داده پذیرندگان شاپرک
ارتباط موجودیت‌های مستقل در مدل داده پذیرندگان شاپرک به شرح شکل زیر می باشد.

شماره شبا
شناسه حساب بانکی ایران، شماره‌ای‌ 26 رقمی است که یک حساب بانکی را به صورت منحصر به فرد در نظام بانکی مشخص می‌کند.

شبکه الکترونیکی پرداخت کارت
شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک، شبکه‌ای است که به منظور ساماندهی نظام پرداخت الکترونیک کشور ایجاد شده و کلیه تراکنش‌های حاصل از « ابزار پذیرش» توسط این شبکه نظارت و کنترل می‌شود و به طور کلی نظارت بر عملکرد فنی و اجرایی و انجام عملیات تسویه را بر عهده دارد.

شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت
شخصیت حقوقی است که در جمهوری اسلامی ایران در قالب شرکت سهامی به ثبت رسیده و بر اساس مجوزی که از بانک مرکزی ج.ا.ا. و شاپرک دریافت می‌نماید و بر طبق مقررات ناظر بر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، و الزامات و دستورالعمل‌های ابلاغی شاپرک فعالیت می‌نماید.

بانک صادرکننده
بانکی است که کارت بانکی را طبق مقررات و ضوابط بانک مرکزی برای مشتریان خود صادر می‌نماید.

بانک پذیرنده
بانکی است که حساب پذیرنده، به منظور واریز وجوه مربوط به داد و ستدهای کارت‌های بانکی، نزد آن مفتوح است.

دارنده کارت
شخصی که به منظور دریافت خدمات پرداخت الکترونیک از طریق کارت بانکی متصل به حساب بانکی، تقاضای ارسال تراکنش به وسیله‌ ابزارهای پذیرش را دارد.

ابزار پرداخت
به هر گونه وسیله‌ای اطلاق می‌گردد که دارنده آن می‌تواند نسبت به پرداخت هزینه کالا و خدمات از طریق آن اقدام نماید.

انواع خدمات
خدمات موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت شامل خرید کالا و خدمات، پرداخت‌های شناسه‌دار و مانده‌گیری است.

خرید کالا و خدمات
خدمتی است که دارنده کارت هزینه کالا و خدمات دریافتی را از طریق ابزارهای پذیرش موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت، می‌پردازد.
 
پرداخت شناسه‌دار
پرداخت‌های شناسه‌دار شامل پرداخت قبض، پرداخت قسط و شارژ تلفن همراه می‌باشند به شرح زیر می باشند:

پرداخت قبض
خدمتی است که دارنده کارت با استفاده از شناسه پرداخت و شناسه قبض، هزینه قبوض خود را از طریق ابزارهای پذیرش موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت، می‌پردازد.
پرداخت قسط
خدمتی است که دارنده کارت با استفاده از آن، اقساط مربوط به تسهیلات دریافتی خود را از طریق ابزارهای پذیرش موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت، می‌پردازد.
شارژ تلفن همراه
خدمتی است که دارنده کارت با استفاده از آن اقدام به خرید شارژ تلفن همراه از طریق شبکه پرداخت می‌نماید. این خدمت می‌تواند به دو صورت خرید و شارژ هم‌زمان و خرید و شارژ غیر هم‌زمان انجام شود.


مانده گیری
خدمتی است که از طریق آن دارنده کارت به وسیله یکی از ابزارهای پذیرش موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت، از میزان موجودی حساب متصل به ابزار پرداخت خود اطلاع حاصل می‌کند.

وضعیت تراکنش ها

تراکنش موفق کاربری
تراکنشی است که از دید کاربر نهایی موفق بوده است (این تراکنش ها با کد پاسخ صفر در سامانه مشخص می شوند).
خطای صادرکنندگی و شتاب
چنانچه در تراکنشی علت بروز خطا، بانک صادرکننده ی کارت یا سامانه ی شتاب باشد و تراکنش از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) ناموفق باشد، خطای صادرکنندگی و شتاب رخ داده است.
خطای پذیرندگی
چنانچه در تراکنشی علت بروز خطا، سوئیچ شرکت ارائه دهنده ی خدمات پرداخت باشد و تراکنش از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) ناموفق باشد، خطای پذیرندگی رخ داده است.
خطای شاپرکی
چنانچه در تراکنشی علت بروز خطا شرکت شاپرک ‌باشد و تراکنش از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) ناموفق باشد، خطای شاپرکی رخ داده است.
خطای کاربری
چنانچه در تراکنشی علت بروز خطا، اشتباهات کاربری (دارنده کارت) باشد و تراکنش از دید کاربر نهایی ناموفق و از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) موفق باشد، خطای کاربری رخ داده است.
خطای کسب و کار
خطایی که به دلیل فرایندهای تعریف شده در راهبری سیستم و بدون دخالت ذینفعان مختلف شبکه الکترونیکی پرداخت کارت پدید می‌آید و عملا هیچ یک از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، شاپرک، بانک‌های صادرکننده و پذیرنده در وقوع آن نقش ندارند، خطای کسب و کار نامیده می‌شود.
تراکنش موفق سیستمی
تراکنشی است که از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) موفق بوده است. این تراکنش ها شامل خطاهای کاربری و تراکنش های موفق کاربری هستند. خطاهای کاربری، تراکنش موفق سیستمی محسوب می شوند چرا که نمایش دهنده ی نقصی در شبکه نیستند و به علت اشتباه کاربران یا انجام عملیات روزانه ی سیستم رخ داده اند.
تراکنش ناموفق سیستمی
تراکنشی است که از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) ناموفق بوده است. این تراکنش ها شامل خطاهای صادرکنندگی و شتاب، خطاهای شاپرکی و خطاهای پذیرندگی می باشند.
تراکنش موفق سیستمی شاپرکی
تراکنشی است که از دید سوئیچ شاپرک موفق است و کل تراکنش‌های شبکه پرداخت بجز تراکنش‌های خطای شاپرکی را شامل می‌شود.

 
انواع تراکنش

تراکنش دارنده کارت
به تراکنش های ارسالی از طرف دارنده ی کارت گفته می شود که با شناسه ی 200 و 100 وارد شبکه ی پرداخت (شاپرک) می‌شوند. در این تراکنش ها با شناسه ی 200 عملیات برداشت از کارت انجام می شود ولی با شناسه ی 100 عملیات مالی انجام نشده و تنها خدمت مانده گیری ارائه می شود.
تراکنش تأییدیه انجام تراکنش
به تراکنش هایی گفته می شود که توسط شرکت ارائه دهنده ی خدمات پرداخت ارسال می شود. هدف از این تراکنش ها تاییدیه انجام تراکنش و درخواست برای واریز مبلغ برداشتی از کارت به حساب پذیرنده است. مطابق این درخواست ها عملیات واریز به حساب پذیرنده در سیکل های زمانی مشخص انجام می گیرد. شناسه ی این تراکنش ها 220 است. شرکت-های ارائه دهنده ی خدمات پرداخت، معادل یک cut-off یا تغییر روز مالی (حداکثر 48 ساعت) فرصت دارند این تراکنش را به ازای هر تراکنش دارنده ی کارت ارسال کنند.
تراکنش اصلاحیه
اگر تراکنش دارنده ی کارت دچار خطا شود ولی برداشت از کارت انجام شده باشد، یک تراکنش اصلاحیه در شبکه تولید می‌شود تا متعاقب آن، مبلغ برداشت شده به دارنده ی کارت بازگردد. شناسه ی این تراکنش ها 420 است.
تراکنش معوق
تراکنش دارنده ی کارت که موفق کاربری بوده است و به ازای آن تراکنش درخواست واریز تا 48 ساعت به سوییچ شاپرک ارسال نشده است را تراکنش معوق می گویند (معادل تراکنش موفق کاربری با شناسه ی 200 که تراکنش 220 آن در مدت مجاز ارسال نشده است).
تراکنش مالی
تراکنشی است که نوع خدمت آن خرید کالا و خدمات، پرداخت قبض و یا خرید شارژ می باشد. در این تراکنش ها پول از دارنده ی کارت کسر می شود و عملیات مالی انجام می پذیرد.

ادامه مطلب

تماس با شاپرک

شماره تماس: 75105000
شماره تماس: 15-26404901
شماره فکس: 22228121
کد پستی: 14811-15479
پست الکترونیکی: info@shaparak.com

 

 

ادامه مطلب
 

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک می باشد.