بررسی دستاوردهای چهارسالۀ «شاپرک» در گفتگو با محسن قادری


کد خبر: 1470479964
1395/05/16 13:33
اشاره: پرداخت الکترونیکی در کشور ما از قدمت چندانی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا برخوردار نیست ولی با این حال در عمر نسبتا کوتاه خود که بخش قابل ملاحظه ای از آن هم مقارن با محدودیت های بین المللی شدید بوده، به پیشرفت های قابل ملاحظه ای دست پیدا کرده است تا جایی که بیراه نیست اگر شبکه پرداخت الکترونیکی ایران را بزرگترین و مجهزترین شبکه پرداخت در خاورمیانه بدانیم. کمیت و کیفیت رشد شبکه پرداخت الکترونیکی در ایران طی سال های اخیر از جهش چشمگیری برخوردار بوده است که بدون شک یکی از علل اصلی این جهش، تأسیس و فعالیت شرکتی به نام "شاپرک" یا همان شرکت"شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی" است. 
شاپرک چهار سال قبل در 14 مردادماه 1390، فعالیت خود را آغاز کرد. طی سال های اخیر به عنوان بازوی نظارتی بانک مرکزی در حوزه پرداخت توانسته اقدامات مهمی در راستای نظم بخشی به تعاملات حوزه پرداخت الکترونیکی و افزایش کیفیت و مدیریت کمیت ابزارها، بازیگران و قواعد این حوزه انجام دهد. به مناسبت چهارمین سالگرد تاسیس شاپرک، در گفتگویی با مهندس محسن قادری، مدیر عامل شاپرک، به بررسی دستاوردهای چهارساله شرکت پرداخته ایم که در ادامه می خوانید:

چه ضرورت ها و نیازهایی تاسیس شرکتی به نام شاپرک را لازم کرده بود؟
از راه اندازي شاپرک به عنوان يک تجربه موفق در نظام پولي کشور مي توان نام برد و به عنوان الگويي در ساير پروژه هاي مبتني بر فناوري در کشور درنظر گرفت. پيش از ايجاد شاپرک، پرداخت الکترونيکی در کشور با مشکلات و معضلات بسيار و پیچیده ای مواجه بود. پايين بودن کيفيت و امنيت خدمات پرداخت از يک سو و نبود ضوابط و مقررات مشخص کسب وکار در نظام پرداخت از سوي ديگر، ضرورت ايجاد يک بازوي نظارتي و کنترلي براي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران در این حوزه را به شدت نشان می داد. بر همین مبنا در دي ماه 1390 با راه اندازي شرکت شبکه الکترونيکي پرداخت کارت «شاپرک» مجموعه گسترده ای از مسئولیت ها و وظائف برای این شرکت تعریف شد. 
دوستان در ابتدای کار شاپرک با سرعت به دنبال فراهم کردن نظامي کامل و جامع نظارت دقيق و همه جانبه بر عمليات پرداخت و عملکرد شرکت هاي ارائه دهنده خدمات پرداخت و توسعه و تقويت زيرساخت نظام پرداخت الکترونيکی همچنین تدوين استانداردها، مقررات، قوانين و الزامات نظام پرداخت الکترونيکی حرکت کردند. نکته مهم و البته پیچیده در مورد شروع کار این بود که ما در کشور از یک بستر ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی برخودار بودیم و این گونه نبود که لازم باشد شاپرک به دنبال راه اندازی این زیرساخت برود. این شرایط از یک جنبه مثبت بود چرا که بسیاری از زیرساخت ها فراهم بود ولی از جنبه دیگر فضا را برای شاپرک دشوارتر کرده بود. در چنین فضایی تصمیمات و اقدامات شاپرک در رگولاتوری خدمات که طبیعتا با ایجاد محدودیت ها، نظارت ها و بعضا سخت گیری هایی همراه بود، با مقاومت های فراوانی مواجه شد. نمونه مشخصی از این اقدامات محدودیت را که با مقاومت های فراوانی هم مواجه شد، متوقف کردن واریز آنی وجه خرید به حساب پذیرندگان دستگاه های کارتخوان بود. در آن مقطع مدت ها بود که بانک ها در یک رقابت نادرست وجه خرید را به صورت آنی به حساب پذیرنده واریز می کردند و این اقدام تبعات منفی فراوانی برای اقتصاد کشور داشت به همین خاطر هم بانک مرکزی و شاپرک این سرویس را متوقف کردند. همان طور که پیش بینی می شد مقاومت ها و مخالفت های زیادی با این محدودیت صورت گرفت ولی خوشبختانه شاپرک در یکی از اولین تصمیمات رگولاتوری خود توانست چهره مستحکمی از خود نشان دهد.
در بدو تأسیس و آغاز فعالیت شاپرک تقریبا تنها ارائه دهندگان خدمات پرداخت الکترونیکی در کشور بانک ها بودند آن هم در قالب زیرمجموعه ای در ساختار خود بانک و نه یک شخصیت حقوقی و سازمانی مجزا از بانک. حضور بخش خصوصی غیروابسته به شبکه بانکی در حوزه پرداخت تقریبا مشاهده نمی شد و ارائه خدمات پرداخت از جمله مسئولیت های شبکه بانکی به حساب می آمد. مقررات و ضوابط مشخص و متمایزی برای پرداخت الکترونیکی وجود نداشت و بانک ها بر اساس ضوابط ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی، سرویس های پرداخت را هم ارائه می کردند. با این وجود اما استقبال عمومی از این خدمات بسیار قابل تأمل بود. این مسیر تا کنون ادامه پیدا کرده است و شاپرک تا جایی که اقتضائات کشور، الزامات بانک مرکزی و زیرساخت های نرم افزاری، سخت افزاری و قانونی کشور اجازه داده مسئولیت های نظارتی خود را انجام داده است.
مهمترین اقدام های شما تاکنون در راستای اهداف تعیین شده شاپرک چه بوده است؟
شاپرک از بدو تاسيس تاکنون، اقدامات فراوانی در راستاي تحقق اهداف خود داشته است و اکنون نيز در ميانه راه، همان اهداف را دنبال می کند. به علاوه اهداف ديگري را نيز هم‌راستا با برنامه هاي تسريع رونق اقتصادي، دنبال می شود تا پرداخت الکترونيکی کشور به صورت مداوم در راستاي بهبود حرکت کند و از نگاه دارندگان و پذيرندگان کارت های بانکی و متخصصان فني و اقتصادي، کيفيت، امنيت و بهره وري شبکه پرداخت الکترونیکی کشور، بتواند نیازهای روزافزون اقتصاد ایران را خصوصا در دوران پساتحریم تأمین کند. البته در این مسیر با توجه به زیرساخت های ارزشمندی که طی سال های اخیر بوجود آمده است، راهبرد اصلی ما اجرای اصول اقتصاد مقاومتی و پرهیز از وابستگی به شرکت های خارجی و کاهش هزينه هاي کلان کشور است.
در فاز اول راه اندازی شاپرک، هر گونه اتصال مستقیم سوئیچ شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت به سوئیچ بانک ها ممنوع شد و از دی ماه 1391، پذیرش و پردازش تراکنش‌های پایانه‌های فروش صرفاً از طریق شاپرک امکان‌پذیر شد. از دیگر اقدامات انجام شده در این مرحله باید به راه‌اندازی مرکز «پاشا» به‌عنوان واسط بین سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی و شاپرک، راه‌اندازی مرکز «برنا» به عنوان واسط بین سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی و سیستم بانکداری متمرکز و ایجاد شبکه‌های ارتباطی و عملیاتی نمودن کامل سوئیچ شاپرک اشاره کنم.
در فاز دوم نیز، از شهریور ماه 1392 تمامی تراکنش‌های پرداخت اینترنتی از طریق شبکه شاپرک پذیرش و پردازش شده و انتقال کامل آن‌ها از شبکه شتاب به شاپرک از اواسط بهمن ماه 1392 به‌عنوان یک درگاه واحد صورت پذیرفت که از جمله مزایای پردازش و پذیرش پرداخت‌های اینترنتی از طریق شاپرک در فاز دوم، فراهم کردن زمینه اتصال مستقیم ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت مجازی به شاپرک به لحاظ فنی، امنیتی و اجرایی مطابق با سیاست‌ها بانک مرکزی و اهداف شاپرک، ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت پرداخت‌ مجازی توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت است.
به مقوله تراکنش ها اشاره کردید.تعداد و مبلغ تراکنش‌ها طی یک سال گذشته چقدر رشد داشت؟
قبل از اینکه به سوال شما پاسخ دهم باید عنوان کنم که طی یک سال گذشته در شرکت شاپرک، تمامی آمار و اطلاعات مربوط به شبکه پرداخت الکترونیکی کشور به صورت کاملا تخصصی با آنالیز و تحلیل در ماهنامه بولتن اقتصادی شاپرک منتشر می شود که به صورت منظم منتشر می شود که هم از طریق وب سایت و هم به صورت چاپی در اختیار علاقمندان و متخصصان این حوزه قرار می گیرد. 
طی یک سال گذشته تعداد تراکنش ها از حدود 873 میلیون تراکنش در پایان تیر ماه سال قبل به بیش از 979 میلیون تراکنش در پایان تیر ماه سال جاری رسید که رشد 25.17 درصدی را نشان می‌دهد.
اما در مبالغ تراکنش‌ها طی یکسال گذشته رشد 31.19 درصدی را شاهد بودیم. بدین معنی که سال گذشته در پایان تیرماه مبلغی بیش از 80 هزار میلیارد تومان از طریق سوییچ شاپرک تبادل شد اما در پایان تیر ماه امسال این رقم به 104 هزار میلیارد تومان رسید.
در سال 94 به نسبت سال 93، میزان افزایش نقدینگی شدیدتر از افزایش ارزش تراکنش‌های شاپرکی بوده و همین امر موجب کاهش شاخص نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرکی به نقدینگی درسال 94 نسبت به سال 93 شده است .
ارزش اسمی تراکنش‌‌ها در تیرماه سال قبل حدود 805 میلیون بود که این نسبت با 30.19 درصد رشد در پایان تیر ماه امسال به 1048 رسید. ارزش حقیقی تراکنش‌ها هم طی یک سال گذشته از حدود 3.583 به 4.317 رسید که نشان دهنده 20.48 درصد رشد است.
در مقایسه نقطه به نقطه با تیر 94 نیز صرفا تعداد ابزار پذیرش موبایلی دارای کاهش شدید بوده و دو ابزار دیگر با افزایش در تعداد همراه بوده‌اند. این موضوع با توجه به اعمال محدودیت‌‌ها برای ایمن سازی بستر ابزار پذیرش موبایلی (USSD) در مهر ماه 94 از سوی بانک مرکزی ج.ا.ا. قابل توجیه است. همانطور که مشخص است بیشترین تعداد ابزار پذیرش در تمام دوره‌‌ها مربوط به کارتخوان فروشگاهی بوده است که در تیر ماه 95 سهم تعداد این ابزار از کل ابزار‌‌های پذیرش شبکه شاپرک 99.58 درصد بوده است. 
در بخش ابزار پذیرش اینترنتی تیر سال گذشته تعداد کل 15.318 بود که با 18.05 درصد رشد در پایان تیر امسال به 18.083 رسید.
در بخش کارتخوان فروشگاهی از بیش از 3میلیون ۸۰۰ هزار دستگاه در پایان تیر سال 94 در شبکه تعریف شده و فعال بودند که در پایان تیرماه امسال به حدود 4میلیون و 610 هزار دستگاه دستگاه رسید که رشد 18.89 درصدی داشت.
اما در ابزار موبایلی تیرماه سال قبل 2452 مورد پورت تعریف شد که با محدودیت های قانونی اعملا شده در پایان تیرماه امسال با کاهش 49.59 درصدی این تعداد به 1236 مورد رسید. همچنین میزان انطباق با الزامات و استانداردهای PCI در سال 1392 از 36درصد به 97درصد در سال جاری رسیده است.
  آرشیو اخبار
 

گزارش اقتصادی شاپرک

در لیست زیر می توانید گزارش های اقتصادی شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک را دریافت نمایید:

 

ادامه مطلب

تعریف واژگان

ابزار پذیرش
عبارت است از سخت‌افزار و نرم‌افزاری که امکان تراکنش را برای دارنده کارت فراهم می‌سازد.
ابزار پذیرش به دو دسته ی فعال سیستمی و غیرفعال سیستمی تقسیم می شود:

  • ابزار پذیرش فعال سیستمی: ابزار پذیرشی است که وضعیت آن در سوئیچ شاپرک فعال تعریف شده است.
  • ابزار پذیرش غیرفعال سیستمی: ابزار پذیرشی است که وضعیت آن در سوئیچ شاپرک غیرفعال تعریف شده باشد.

انواع ابزارهای پذیرش
انواع ابزارهای موجود در شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت شامل دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی، ابزار پرداخت اینترنتی، ابزار پرداخت موبایلی، و کیوسک پرداخت است.

کارتخوان فروشگاهی
ابزاری است سیار و یا غیر سیار که با پذيرش کارت بانکي مي تواند امکاني را فراهم کند تا وجه به صورت الکترونيکي از حساب دارنده کارت به حساب پذیرنده منتقل شود.
برای کارتخوان‌های فروشگاهی ویژگی های زیر را می توان در نظر گرفت:

کارتخوان پر تراکنش: کارتخوانی است که در یک بازه زمانی یک ماهه 60 یا بیش از 60 تراکنش داشته باشد و یا مجموع مبالغ تراکنش های آن در یک ماه حداقل 20 میلیون ریال باشد.
کارتخوان کم تراکنش: کارتخوانی است که در یک بازه زمانی یک ماهه، یک یا بیش از 1 و کمتر از 60 تراکنش داشته باشد و مجموع مبالغ تراکنش های آن در یک ماه کمتر از 20 میلیون ریال باشد.
کارتخوان دارای تراکنش: کارتخوانی است که در بازه ی زمانی یک ماه حداقل یک تراکنش داشته باشد.
کارتخوان فاقد تراکنش: کارتخوانی است که در طول یک ماه، هیچ گونه تراکنشی از آن به سوئیچ شاپرک ارسال نشده باشد.

درگاه پرداخت اینترنتی
درگاهی است که امكان انجام هرگونه عمليات پرداخت را بدون حضور کارت و از طريق اينترنت، فراهم مي نمايد.
درگاه پرداخت موبایلی
درگاهی است که امكان انجام هرگونه عمليات پرداخت را بدون حضور کارت و از طريق تلفن همراه، فراهم مي آورد.
کیوسک پرداخت
ابزاری است که امکان دریافت خدمات موجود در صنعت پرداخت الکترونیک را بدون نیاز به نظارت پذیرنده و یا نماینده وی فراهم می‌آورد.

پذیرنده
شخص حقیقی یا حقوقی است که با پذیرش ابزار پرداخت و با استفاده از ابزار پذیرش نسبت به دریافت وجوه ناشی از فروش کالا و یا خدمات، اقدام می‌نماید.
پذیرنده به دو دسته ی فعال سیستمی و غیرفعال سیستمی تقسیم می شود:

  • پذیرنده فعال سیستمی: پذیرنده‌ای است که وضعیت آن در سوئیچ شاپرک فعال تعریف شده است.
  • پذیرنده غیرفعال سیستمی: پذیرنده ای است که وضعیت آن در سوئیچ شاپرک غیرفعال تعریف شده است.

همچنین می‌توان پذیرنده را از لحاظ تعداد فروشگاه‌های زیر مجموعه‌ آن، به سه دسته تقسیم کرد:

  • پذیرنده کلاس یک: پذیرنده‌ای است که تنها یک فروشگاه در زیرمجموعه خود داشته باشد.
  • پذیرنده کلاس دو: پذیرنده‌ای است که بیش از یک و کمتر از ده فروشگاه در زیرمجموعه خود داشته باشد.
  • پذیرنده کلاس سه: پذیرنده‌ای است که ده یا بیش از ده فروشگاه در زیرمجموعه خود داشته باشد.


فروشگاه
مکان فیزیکی یا مجازی که در آن، یک کسب و کار دارای کد صنف و کد تکمیلی صنف از مجموع اصناف معرفی شده در الزامات شاپرک فعالیت نماید.
فروشگاه به دو دسته ی فعال و غیرفعال سیستمی تقسیم می شوند:

  • فروشگاه فعال سیستمی: فروشگاهی است که وضعیت آن فروشگاه در سوئیچ شاپرک فعال تعریف شده است.
  • فروشگاه غیرفعال سیستمی: فروشگاهی است که وضعیت آن فروشگاه در سوئیچ شاپرک غیرفعال تعریف شده است.


قرارداد پذیرندگی
قراردادی که میان پذیرنده و شرکت‌ ارائه دهنده خدمات پرداخت، درخصوص پذیرش کارت‌های بانکی از طریق ابزارهای پذیرش مورد تایید بانک مرکزی ج.ا.ا. و شاپرک، منعقد می‌گردد.

مدل داده پذیرندگان شاپرک
ارتباط موجودیت‌های مستقل در مدل داده پذیرندگان شاپرک به شرح شکل زیر می باشد.

شماره شبا
شناسه حساب بانکی ایران، شماره‌ای‌ 26 رقمی است که یک حساب بانکی را به صورت منحصر به فرد در نظام بانکی مشخص می‌کند.

شبکه الکترونیکی پرداخت کارت
شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک، شبکه‌ای است که به منظور ساماندهی نظام پرداخت الکترونیک کشور ایجاد شده و کلیه تراکنش‌های حاصل از « ابزار پذیرش» توسط این شبکه نظارت و کنترل می‌شود و به طور کلی نظارت بر عملکرد فنی و اجرایی و انجام عملیات تسویه را بر عهده دارد.

شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت
شخصیت حقوقی است که در جمهوری اسلامی ایران در قالب شرکت سهامی به ثبت رسیده و بر اساس مجوزی که از بانک مرکزی ج.ا.ا. و شاپرک دریافت می‌نماید و بر طبق مقررات ناظر بر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، و الزامات و دستورالعمل‌های ابلاغی شاپرک فعالیت می‌نماید.

بانک صادرکننده
بانکی است که کارت بانکی را طبق مقررات و ضوابط بانک مرکزی برای مشتریان خود صادر می‌نماید.

بانک پذیرنده
بانکی است که حساب پذیرنده، به منظور واریز وجوه مربوط به داد و ستدهای کارت‌های بانکی، نزد آن مفتوح است.

دارنده کارت
شخصی که به منظور دریافت خدمات پرداخت الکترونیک از طریق کارت بانکی متصل به حساب بانکی، تقاضای ارسال تراکنش به وسیله‌ ابزارهای پذیرش را دارد.

ابزار پرداخت
به هر گونه وسیله‌ای اطلاق می‌گردد که دارنده آن می‌تواند نسبت به پرداخت هزینه کالا و خدمات از طریق آن اقدام نماید.

انواع خدمات
خدمات موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت شامل خرید کالا و خدمات، پرداخت‌های شناسه‌دار و مانده‌گیری است.

خرید کالا و خدمات
خدمتی است که دارنده کارت هزینه کالا و خدمات دریافتی را از طریق ابزارهای پذیرش موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت، می‌پردازد.
 
پرداخت شناسه‌دار
پرداخت‌های شناسه‌دار شامل پرداخت قبض، پرداخت قسط و شارژ تلفن همراه می‌باشند به شرح زیر می باشند:

پرداخت قبض
خدمتی است که دارنده کارت با استفاده از شناسه پرداخت و شناسه قبض، هزینه قبوض خود را از طریق ابزارهای پذیرش موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت، می‌پردازد.
پرداخت قسط
خدمتی است که دارنده کارت با استفاده از آن، اقساط مربوط به تسهیلات دریافتی خود را از طریق ابزارهای پذیرش موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت، می‌پردازد.
شارژ تلفن همراه
خدمتی است که دارنده کارت با استفاده از آن اقدام به خرید شارژ تلفن همراه از طریق شبکه پرداخت می‌نماید. این خدمت می‌تواند به دو صورت خرید و شارژ هم‌زمان و خرید و شارژ غیر هم‌زمان انجام شود.


مانده گیری
خدمتی است که از طریق آن دارنده کارت به وسیله یکی از ابزارهای پذیرش موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت، از میزان موجودی حساب متصل به ابزار پرداخت خود اطلاع حاصل می‌کند.

وضعیت تراکنش ها

تراکنش موفق کاربری
تراکنشی است که از دید کاربر نهایی موفق بوده است (این تراکنش ها با کد پاسخ صفر در سامانه مشخص می شوند).
خطای صادرکنندگی و شتاب
چنانچه در تراکنشی علت بروز خطا، بانک صادرکننده ی کارت یا سامانه ی شتاب باشد و تراکنش از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) ناموفق باشد، خطای صادرکنندگی و شتاب رخ داده است.
خطای پذیرندگی
چنانچه در تراکنشی علت بروز خطا، سوئیچ شرکت ارائه دهنده ی خدمات پرداخت باشد و تراکنش از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) ناموفق باشد، خطای پذیرندگی رخ داده است.
خطای شاپرکی
چنانچه در تراکنشی علت بروز خطا شرکت شاپرک ‌باشد و تراکنش از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) ناموفق باشد، خطای شاپرکی رخ داده است.
خطای کاربری
چنانچه در تراکنشی علت بروز خطا، اشتباهات کاربری (دارنده کارت) باشد و تراکنش از دید کاربر نهایی ناموفق و از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) موفق باشد، خطای کاربری رخ داده است.
خطای کسب و کار
خطایی که به دلیل فرایندهای تعریف شده در راهبری سیستم و بدون دخالت ذینفعان مختلف شبکه الکترونیکی پرداخت کارت پدید می‌آید و عملا هیچ یک از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، شاپرک، بانک‌های صادرکننده و پذیرنده در وقوع آن نقش ندارند، خطای کسب و کار نامیده می‌شود.
تراکنش موفق سیستمی
تراکنشی است که از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) موفق بوده است. این تراکنش ها شامل خطاهای کاربری و تراکنش های موفق کاربری هستند. خطاهای کاربری، تراکنش موفق سیستمی محسوب می شوند چرا که نمایش دهنده ی نقصی در شبکه نیستند و به علت اشتباه کاربران یا انجام عملیات روزانه ی سیستم رخ داده اند.
تراکنش ناموفق سیستمی
تراکنشی است که از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) ناموفق بوده است. این تراکنش ها شامل خطاهای صادرکنندگی و شتاب، خطاهای شاپرکی و خطاهای پذیرندگی می باشند.
تراکنش موفق سیستمی شاپرکی
تراکنشی است که از دید سوئیچ شاپرک موفق است و کل تراکنش‌های شبکه پرداخت بجز تراکنش‌های خطای شاپرکی را شامل می‌شود.

 
انواع تراکنش

تراکنش دارنده کارت
به تراکنش های ارسالی از طرف دارنده ی کارت گفته می شود که با شناسه ی 200 و 100 وارد شبکه ی پرداخت (شاپرک) می‌شوند. در این تراکنش ها با شناسه ی 200 عملیات برداشت از کارت انجام می شود ولی با شناسه ی 100 عملیات مالی انجام نشده و تنها خدمت مانده گیری ارائه می شود.
تراکنش تأییدیه انجام تراکنش
به تراکنش هایی گفته می شود که توسط شرکت ارائه دهنده ی خدمات پرداخت ارسال می شود. هدف از این تراکنش ها تاییدیه انجام تراکنش و درخواست برای واریز مبلغ برداشتی از کارت به حساب پذیرنده است. مطابق این درخواست ها عملیات واریز به حساب پذیرنده در سیکل های زمانی مشخص انجام می گیرد. شناسه ی این تراکنش ها 220 است. شرکت-های ارائه دهنده ی خدمات پرداخت، معادل یک cut-off یا تغییر روز مالی (حداکثر 48 ساعت) فرصت دارند این تراکنش را به ازای هر تراکنش دارنده ی کارت ارسال کنند.
تراکنش اصلاحیه
اگر تراکنش دارنده ی کارت دچار خطا شود ولی برداشت از کارت انجام شده باشد، یک تراکنش اصلاحیه در شبکه تولید می‌شود تا متعاقب آن، مبلغ برداشت شده به دارنده ی کارت بازگردد. شناسه ی این تراکنش ها 420 است.
تراکنش معوق
تراکنش دارنده ی کارت که موفق کاربری بوده است و به ازای آن تراکنش درخواست واریز تا 48 ساعت به سوییچ شاپرک ارسال نشده است را تراکنش معوق می گویند (معادل تراکنش موفق کاربری با شناسه ی 200 که تراکنش 220 آن در مدت مجاز ارسال نشده است).
تراکنش مالی
تراکنشی است که نوع خدمت آن خرید کالا و خدمات، پرداخت قبض و یا خرید شارژ می باشد. در این تراکنش ها پول از دارنده ی کارت کسر می شود و عملیات مالی انجام می پذیرد.

ادامه مطلب

تماس با شاپرک

شماره تماس: 75105000
شماره تماس: 15-26404901
شماره فکس: 22228121
کد پستی: 14811-15479
پست الکترونیکی: info@shaparak.com

 

 

ادامه مطلب
 

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک می باشد.